Zarządzanie cukrzycą typu 2 – wyniki ankiet ad

Większość komentarzy była na poparcie dodania insuliny NPH przed snem, a reszta została podzielona między dwie pozostałe opcje leczenia, odzwierciedlając ogólne tendencje głosowania. Przyczyny podane na rzecz konkretnej strategii zarządzania były zróżnicowane, ale zawierały pewne powracające tematy, jak wyszczególniono poniżej. Zaproponowano wiele dodatkowych opcji zarządzania, ale żadna z tych alternatyw nie była w przeważającej mierze faworyzowana. Większość respondentów, którzy preferowali dodanie insuliny NPH przed snem, uznało tę opcję za najbardziej skuteczną w obniżaniu poziomu hemoglobiny glikowanej, a także najbardziej opłacalną. Wielu uważa, że insulina jest najbezpieczniejszym wyborem, biorąc pod uwagę, że była ona używana dłużej niż dwie pozostałe opcje, ma mniej działań niepożądanych i wykazano, że zmniejsza ryzyko powikłań cukrzycy, a nie tylko zastępczych punktów końcowych. Kilku respondentów zauważyło, że podawanie insuliny jest ostatecznie nieuniknione, biorąc pod uwagę postępujący charakter cukrzycy typu 2. Jednak wielu uczestników wolałoby dodanie insuliny o dłuższym działaniu, takiej jak insulina glargine lub insulina detemir. Uczestnicy, którzy nie zdecydowali się na wstrzyknięcie insuliny, przytoczyli dwa główne zastrzeżenia do tego wyboru: niechęć pacjentów do wykonywania samodzielnych zastrzyków i możliwość przybrania na wadze.
Prawie wszyscy respondenci, którzy zdecydowali się na dodanie eksenatydu dwa razy dziennie, wspomnieli o utracie wagi jako głównej przyczynie ich wyboru. Niektórzy zauważyli, że terapia eksenatydem byłaby szczególnie skuteczna u pacjenta w przypadku winiety, której poziom glikowanej hemoglobiny był znacznie wyższy niż jej poziom glukozy na czczo, co sugeruje wysokie poposiłkowe przekroczenie poziomu glukozy. Inne uzasadnienia tego wyboru obejmowały niskie ryzyko hipoglikemii, a także możliwą poprawę funkcji komórek beta trzustki. W rzeczywistości wielu respondentów faworyzowało zaprzestanie leczenia sulfonylomocznikiem lub zmniejszenie dawki w celu dalszego zmniejszenia ryzyka hipoglikemii. Ci, którzy nie byli przychylni dodawaniu eksenatydu dwa razy dziennie wyrazili zaniepokojenie kosztem leku, jego znacznymi działaniami niepożądanymi ze strony przewodu pokarmowego (które mogą obejmować zapalenie trzustki) oraz brakiem długoterminowych danych dotyczących bezpieczeństwa i skuteczności.
Respondenci, którzy zdecydowali się dodać pioglitazon do obecnego schematu medycznego, uznali to za najprostszy i najwygodniejszy wybór dla pacjenta. Doustna droga podawania była postrzegana jako główna korzyść w porównaniu z alternatywnymi do wstrzykiwania i uważano, że może zwiększać przyleganie do terapii. Ponadto w niektórych krajach, takich jak Indie i Chiny, wyborcy uznali, że dodanie pioglitazonu jest najbardziej opłacalne. Zwolennicy terapii pioglitazonem podkreślali jego właściwości uczulające na insulinę i jej korzystny wpływ na inne cechy zespołu metabolicznego, takie jak poziom cholesterolu o dużej gęstości lipoprotein. Wielu respondentów wyraziło opinię, że ostatnie doniesienia sugerujące, że rozyglitazon może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem sercowo-naczyniowym2, nie dotyczą pioglitazonu, podczas gdy kilku respondentów, którzy głosowali na inne opcje leczenia, wyraziło obawę, że takie ryzyko może być wspólne dla wszystkich tiazolidynodionów. Inne zastrzeżenia do stosowania tiazolidinedionu obejmowały zwiększone ryzyko przybrania na wadze, obrzęku, osteoporozy i złamania. Kilku uczestników wyraziło preferencję dla doustnej terapii inkretynowej z inhibitorami peptydazy dipeptydylowej IV.
Jak wynika z tych wyników, opieka nad pacjentami chorymi na cukrzycę, u których glikemia hemoglobiny utrzymuje się powyżej docelowych poziomów, pomimo podwójnej doustnej terapii hipoglikemicznej, pozostaje kontrowersyjna. Dlatego potrzebujemy więcej danych, aby kierować naszymi decyzjami klinicznymi. Obecne podejścia stosowane przez lekarzy różnią się w zależności od ich doświadczenia, dostępności i kosztów leków oraz stwierdzonych lub postrzeganych preferencji pacjentów. Rzeczywiście – jak wielu respondentów właściwie zauważyło – z uwagi na problem kliniczny bez jasnego rozwiązania opartego na dowodach, konieczne jest poinformowanie pacjentów o wszystkich opcjach leczenia oraz o ryzyku i korzyściach każdego z nich i zaangażowanie ich w proces decyzyjny. Wreszcie, jak podkreślili uczestnicy, skuteczne leczenie cukrzycy typu 2 wymaga nie tylko interwencji farmakologicznych w celu kontroli glikemii, ale także trwałej modyfikacji stylu życia i agresywnego postępowania z innymi czynnikami ryzyka sercowo-naczyniowego.
Komentarze z tej interaktywnej funkcji będą dostępne na stronie www.nejm.org wraz z danymi dotyczącymi wyników głosowania. Dziękujemy za Twój wkład i czekamy na wiadomość od Ciebie wkrótce w kolejnym trudnym przypadku.
[hasła pokrewne: stomatolog bielsko biała, oprogramowanie stomatologiczne, dentysta bielsko biała ]

Powiązane tematy z artykułem: dentysta bielsko biała oprogramowanie stomatologiczne stomatolog bielsko biała