W rozpoznaniu róznicowym zapalenia oplucnej sródpiersiowej trzeba wylaczyc takze inne sprawy chorobowe

W rozpoznaniu różnicowym zapalenia opłucnej śródpiersiowej trzeba wyłączyć także inne sprawy chorobowe wywołujące stłumienie ograniczone na klatce piersiowej, mianowicie guz śródpiersia, ropień śródpiersia, zapalenie osierdzia, ropień płuc, tętniak tętnicy głównej i inne. W tym celu poddaje się dokładnej analizie obraz chorobowy, początek i przebieg choroby oraz wynik badania radiologicznego. Bardzo często jednak choroby rozpoznać nie podobna. Ropniak opłucny tętniący (Empyema pleurae pulsans s. pleuriti purulenta pulsans). Wysięk opłucny, prawie zawsze ropny, czasami tętni rytmicznie współcześnie z tętnem w naczyniach krwionośnych. Taki ropniak zwie się ropniakiem tętniącym. Spotyka się go obecnie rzadko, zależnie od wcześniejszego rozpoznania i leczenia zapalenia opłucnej. Prawie zawsze jest to zapalenie lewej opłucnej otorbione lub wolne. Wywód chorobowy ropniaka opłucnego tętniącego nie jest dokładnie wyjaśniony. Jedni utrzymują, że tętnienie udziela wysiękowi tętno tętnic uciśniętego płuca, drudzy są tego zdania, że tętnienie zależy od serca, jeżeli jego skurcze są silne, a wysięk duży i mięśnie międzyżebrowe niedowładne, inni przypisują je tętnieniu tętnicy głównej zstępującej. W pierwszym okresie tętniącego ropniaka opłucnego stwierdza się wysięk opłucny, którego tętnienie można wykryć tylko dodatkowym badaniem manometrycznym lub radiologicznym. W dalszym okresie dołączają się silne bóle w odpowiednim miejscu klatki piersiowej i pojawia się tętniczenie ściany klatki piersiowej – początkowo bez jej wypuklenia. W ostatnim okresie, gdy wysięk przebija się do międzyżebrza, powstaje tętniące wypuklenie klatki piersiowej w postaci guza różnych rozmiarów. Najczęstszą siedzibę tętniącego wypuklenia bywa na przedniej ścianie klatki piersiowej okolica mię dzy III a II żebrem z boku dolna część okolicy pachowej, a z tyłu dolna część okolicy podłopatkowej. Pozostawiony własnemu losowi ropniak przebija się najczęściej na zewnątrz, rzadziej do oskrzela. [więcej w: wojewódzki ośrodek medycyny pracy, okulista na nfz lublin, periodontologia wrocław ]

Powiązane tematy z artykułem: okulista na nfz lublin periodontologia wrocław wojewódzki ośrodek medycyny pracy