Tikagrelor versus Clopidogrel w objawowej chorobie tętnic obwodowych

Choroba tętnic obwodowych jest uważana za przejaw układowej miażdżycy tętnic i związanych z nią niekorzystnych zdarzeń sercowo-naczyniowych i kończyn. Dane z poprzednich badań sugerują, że pacjenci otrzymujący monoterapię klopidogrelem mieli mniejsze ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych niż ci otrzymujący aspirynę. Chcieliśmy porównać klopidogrel z tikagrelorem, silnym lekiem przeciwpłytkowym, u pacjentów z chorobą tętnic obwodowych. Metody
W tej podwójnie ślepej próbie opartej na zdarzeniach losowo przydzielono 13 885 pacjentów z objawową chorobą tętnic obwodowych do monoterapii tikagrelorem (90 mg dwa razy na dobę) lub klopidogrelem (75 mg raz na dobę). Pacjenci kwalifikowali się, jeśli mieli wskaźnik kostka-ramię (ABI) wynoszący 0,80 lub mniej, lub przeszli wcześniej rewaskularyzację kończyn dolnych. Pierwszorzędowym punktem końcowym skuteczności było połączenie stwierdzonej śmierci sercowo-naczyniowej, zawału mięśnia sercowego lub udaru niedokrwiennego. Podstawowym punktem końcowym bezpieczeństwa było duże krwawienie. Mediana okresu obserwacji wynosiła 30 miesięcy.
Wyniki
Średni wiek pacjentów wynosił 66 lat, a 72% stanowili mężczyźni; 43% zostało zakwalifikowanych na podstawie ABI i 57% na podstawie poprzedniej rewaskularyzacji. Średnia wyjściowa ABI u wszystkich pacjentów wynosiła 0,71, 76,6% pacjentów miało chromanie, a 4,6% miało krytyczne niedokrwienie kończyn. Pierwotny punkt końcowy skuteczności wystąpił u 751 z 6930 pacjentów (10,8%) otrzymujących tikagrelory, aw 740 z 6955 (10,6%) otrzymujących klopidogrel (współczynnik ryzyka, 1,02, 95% przedział ufności [CI], 0,92 do 1,13, P = 0,65) . W każdej grupie ostre niedokrwienie kończyn wystąpiło u 1,7% pacjentów (współczynnik ryzyka, 1,03; 95% CI, 0,79 do 1,33, P = 0,85), a duże krwawienie w 1,6% (współczynnik ryzyka, 1,10, 95% CI, 0,84 do 1,43; P = 0,49).
Wnioski
U pacjentów z objawową chorobą tętnic obwodowych nie wykazano, że tikagrelor przewyższa klopidogrel w celu zmniejszenia liczby zdarzeń sercowo-naczyniowych. Poważne krwawienie występowało w podobnym tempie u pacjentów w dwóch grupach badań. (Finansowane przez AstraZeneca; numer EUCLID ClinicalTrials.gov, NCT01732822.)
Wprowadzenie
Choroba tętnic obwodowych jest uważana za kliniczną manifestację ogólnoustrojowej miażdżycy tętnic atakującej obszary naczyniowe zaopatrujące dolne kończyny. Większość pacjentów z chorobą tętnic obwodowych nie ma klinicznych objawów niedokrwiennych serca lub mózgu, jednak ci pacjenci są narażeni na wysokie ryzyko zawału mięśnia sercowego, udaru niedokrwiennego i zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych.1 Jednoczesne kliniczne objawy choroby wieńcowej lub mózgowo-naczyniowej tylko to potęgują. risk.2
Terapie mające na celu zmniejszenie ryzyka niedokrwiennego związanego z miażdżycą koncentrowały się na pacjentach z ostrymi zespołami wieńcowymi i stabilną chorobą wieńcową. Leki przeciwzakrzepowe, głównie terapie przeciwpłytkowe i statyny, są podstawą opieki. Nie przeprowadzono dużych badań dotyczących pacjentów z chorobą tętnic obwodowych, co doprowadziło do ograniczonych bezpośrednich dowodów na poparcie wszelkich zaleceń dotyczących wytycznych dotyczących konkretnych terapii przeciwpłytkowych u tych pacjentów. 43,4 Wykazano, że monoterapia klopidogrelem jest skuteczniejsza niż monoterapia ograniczenie zdarzeń sercowo-naczyniowych w podgrupie pacjentów z chorobą tętnic obwodowych w porównaniu z pacjentami z innymi postaciami stabilnej choroby sercowo-naczyniowej.3
Tikagrelor, inhibitor receptora płytkowego P2Y12, wykazał korzyści u pacjentów z ostrymi zespołami wieńcowymi i stabilną chorobą wieńcową, jak określono w historii zawału mięśnia sercowego.63 Współistniejąca choroba tętnic obwodowych u pacjentów z ostrym zespołem choroby wieńcowej zwiększa ryzyko kolejnych zdarzeń sercowo-naczyniowych