Tikagrelor versus Clopidogrel w objawowej chorobie tętnic obwodowych ad 5

Ogólne wyniki skuteczności były zgodne we wszystkich podgrupach, z wyjątkiem pacjentów, którzy przeszli wcześniejszą rewaskularyzację wieńcową lub szyjną lub wcześniejsze stentowanie wieńcowe, u których obserwowano interakcję faworyzującą tikagrelor (ryc. S1 w dodatku uzupełniającym). Krzywe Kaplana-Meiera dla współczynników zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych i wszystkich przyczyn przedstawiono na ryc. S2 i S3 w dodatkowym dodatku. Punkty końcowe bezpieczeństwa
Tabela 3. Tabela 3. Wyniki bezpieczeństwa. Główny punkt końcowy bezpieczeństwa, duże krwawienie TIMI, wystąpił u 1,6% pacjentów zarówno w grupie otrzymującej tikagrelor, jak i klopidogrelu (współczynnik ryzyka, 1,10; 95% CI, 0,84 do 1,43; P = 0,49) (ryc. S4 w dodatkowym dodatku). Częstość występowania krwawień śmiertelnych, krwawienia wewnątrzczaszkowego i niewielkich krwawień TIMI były podobne w obu grupach (Tabela 3). Liczba przypadków krwawienia prowadząca do zgonu była statystycznie mniejsza w grupie leczonej tikagrelorem niż w grupie klopidogrelu (10 vs. 20), ale wystąpiło znacznie więcej krwawień prowadzących do przerwania leczenia tikagrelorem niż w przypadku stosowania klopidogrelu (168 vs. 112; P <0,001) (tabela 3). Tikagrelor został przedwcześnie przerwany częściej niż klopidogrel podczas badania (u 30,1% pacjentów vs. w 25,9%, współczynnik ryzyka, 1,21, 95% CI, 1,14 do 1,29, P <0,001); odstawienie było spowodowane głównie wystąpieniem duszności (4,8% w grupie leczonej tikagrelorem w porównaniu z 0,8% w grupie przyjmującej klopidogrel) oraz wszelkich przypadków krwawienia, które zostały udokumentowane przez badacza w formie raportu (2,4% vs. 1,6%, P <0,001 dla obu porównań). Ogólnie, duże krwawienia z TIMI były nieliczne i ogólnie zgodne między podgrupami (ryc. S5 w Dodatku uzupełniającym). Dodatkowe informacje o zdarzeniach niepożądanych podano w tabelach od S1 do S3 w dodatkowym dodatku.
Dyskusja
W naszym badaniu z udziałem pacjentów z chorobą tętnic obwodowych stwierdziliśmy, że monoterapia tikagrelorem nie jest lepsza od klopidogrelu w zmniejszaniu częstości incydentów sercowo-naczyniowych; odsetek dużych krwawień był podobny w obu grupach. Nie było również znaczącej różnicy między grupami w kluczowym drugorzędowym punkcie końcowym ostrego niedokrwienia kończyn. Pacjenci otrzymujący tikagrelor przerywają leczenie częściej niż ci, którzy otrzymują klopidogrel, głównie z powodu duszności i niewielkich krwawień, które są dobrze opisanymi niepożądanymi działaniami leku.
Te ogólne wnioski powinny zostać przedstawione w kontekście tego, co było znane przed przeprowadzeniem badania EUCLID. Terapia przeciwpłytkowa jest uważana za kluczowy składnik zarządzania ryzykiem sercowo-naczyniowym u pacjentów z chorobą tętnic obwodowych. Zalecenie to jest jednak oparte na ograniczonych danych dotyczących dwóch leków przeciwpłytkowych – aspiryny i klopidogrelu. W szczególności, pacjenci otrzymujący aspirynę mieli skromne o 12% mniejsze ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych niż ci otrzymujący placebo w metaanalizie obejmującej około 5000 pacjentów.10 W dwóch dużych badaniach klinicznych pacjenci z bezobjawową miażdżycą tętnic (która została zdefiniowana jako nienormalna wartość ABI) zostały losowo przydzielone do grupy otrzymującej aspirynę lub placebo.11,12 W tych badaniach aspiryna nie była skuteczniejsza od placebo w zapobieganiu incydentom sercowo-naczyniowym
[patrz też: stomatolog olsztyn, stomatolog bielsko biała, kabiny toaletowe ]

Powiązane tematy z artykułem: kabiny toaletowe stomatolog bielsko biała stomatolog olsztyn