Samobójstwo po ciąży pozamacicznej

Ciąża i pierwszy rok poporodowy są uważane za okres z niskim ryzykiem zachowań samobójczych1,2. Ryzyko samobójstwa wśród kobiet na tym etapie życia stanowiło jedną szóstą, że w dopasowanej populacji nieprzebaczących kobiet. Możliwe przyczyny to emocje macierzyńskie i bliski kontakt z członkami rodziny i pracownikami służby zdrowia, którzy zapewniają wsparcie, wczesne wykrywanie i leczenie pacjentów, u których rozwijają się zaburzenia psychiczne.
W odniesieniu do tej populacji niskiego ryzyka, zwrócono uwagę na żałosną reakcję po wczesnej utracie ciąży, 3, która może być intensywna w przypadku spontanicznej aborcji w pierwszym trymestrze 4. Istnieją typowe cechy depresji, w tym rozpacz, poczucie winy, utrata kontroli i lęk przed śmiercią5. Ta reakcja ma charakter podobny i intensywny do reakcji żałoby po utracie dziecka lub bliskiego krewnego.
Zbadaliśmy długotrwałą zdolność reprodukcyjną kobiet po leczeniu chirurgicznym w ciąży pozamacicznej i znaleźliśmy inną grupę wysokiego ryzyka samobójstwa związanego z ciążą. W 10-letnim badaniu retrospektywnym zidentyfikowaliśmy 160 pacjentów leczonych operacyjnie salpingektomią w ciąży pozamacicznej. Korzystając z dokumentacji szpitalnej i ankiety, dokonaliśmy przeglądu wszystkich hospitalizacji lub zabiegów po operacji. Okazało się, że sześć kobiet, wszystkie primigravidas, podjęło próbę samobójstwa (jedna z nich odniosła sukces) w ciągu pierwszego roku po operacji. Nikt nie miał żadnych zaburzeń psychicznych w przeszłości. Obliczone wskaźniki samobójstw i śmierci z powodu samobójstw u tych pacjentów wynosiły odpowiednio 3,75 procent i 0,625 procent. Dla porównania, zgłoszone wskaźniki prób samobójstw i zgonów z powodu samobójstwa w porównywalnej populacji osób niepochodzących w tym samym okresie wyniosły odpowiednio 0,04 do 0,06 procent i 0,002 procent (Stein N, Departament Informacji i Usług Komputerowych, Ministerstwo Zdrowia, Państwo Izrael: komunikacja osobista).
Dane te wskazują, że połączenie, które prowadzi do przełomu, jest obrazą dla obrazu siebie z powodu niepowodzenia ciąży, wraz z urazem chirurgicznym i zagrożeniem przyszłej reprodukcji.
Kobiety, które miały ciąże pozamaciczne, powinny być uważane za osoby z dużym ryzykiem samobójstwa po operacji i powinny otrzymać wsparcie psychologiczne i moralne. Konieczne są dalsze badania w celu uzasadnienia korelacji między ciążą ektopową a reakcjami psychotycznymi lub depresyjnymi.
Jacob Farhi, MD
Zion Ben-Rafael, MD
Dov Dicker, MD
Centrum Medyczne Golda Meir, Petah-Tiqva, Izrael