Rozpoznanie ropniaka oplucnego tetniacego opiera sie na stwierdzeniu

Rozpoznanie ropniaka opłucnego tętniącego opiera się na stwierdzeniu: 1) ropnego zapalenia opłucnej 2) tętniaka w postaci falowania międzyżebrzy współczesnego z czynnością serca. Tętnienie w początkowym okresie uwidocznia się tylko badaniem radiologicznym klatki piersiowej lub badaniem manometrycznym jamy opłucnej. Większe wypuklenia tętniące mylnie brano nieraz za tętniaka tętnicy głównej. Pomyłki tej unikniemy, jeżeli uwzględnimy, że ropniak tętniący wywołuje zwykle rozlegle stłumienie odgłosu opukowego ze zniesieniem lub osłabieniem drżenia piersiowego oraz przesunięcie serca i rozwija się dość szybko, w przypadkach zaś tętniaka tętnicy głównej często słychać szmery u podstawy serca i sprawa chorobowa rozwija się powoli, nieraz wśród dolegliwości sercowych, poprzedzających na długo tętnienie widoczne. Od wysiękowego zapalenia osierdzia, które wywołuje czasami także tętnienie klatki piersiowej, odróżnia się ropniak tętniący na tej podstawie, że w przypadkach ropniaka nie ma znamiennego powiększenia stłumienia sercowego w kształcie trapezu, nadto w zapaleniu osierdzia bywa znaczna duszność i sinica, a tony serca są głuche. Zimnego ropnia żebra nie weźmiemy mylnie za ropniak opłucny, jeżeli bada się dokładnie stan żeber. Najlepiej rok u ją ropniaki opłucne tętniące pneumokokowe, najgorzej gruźlicze i zwłaszcza paciorkowcowe. Leczenie jest takie samo jak w przypadkach ropnego zapalenia opłucnej nietętniącego. Zrosty opłucne powstają w następstwie zapalenia opłucnej zarówno wtórnego, jak i pierwotnego, przy tym nieraz już bardzo wcześnie nawet w przypadkach zapalenia opłucnej o lekkim przebiegu. O częstości zrostów opłucnych można sądzić na podstawie zestawienia ma portalusekcyjnego Zakładu Anatomii Patologicznej Uniw. J.Piłsudskiego w Warszawie za okres czteroletni (1919-1923), sporządzonego przez Zdzisława Michalskiego i H. Petrynowska. W tym materiale na 3.012 zmarłych różnej płci z ogromną przewagą dorosłych stwierdzono zrosty opłucne w 78,6010 (w 2367 przypadkach). Zrosty opłucne okazały się częstsze niż prawidłowy stan opłucnej. [podobne: protetyka na implantach, stomatolog zielona góra, implanty zębów ]

Powiązane tematy z artykułem: implanty zębów protetyka na implantach stomatolog zielona góra