Rokowanie w przypadkach przybrzeznego zapalenia pluc z przewaga zapalenia oplucnej

Rokowanie w przypadkach przybrzeżnego zapalenia płuc z przewagą zapalenia opłucnej jest stosunkowo pomyślne, w przypadkach zaś z przewagą zmian w płucu należy liczyć się z długością trwania choroby oraz z możliwością zejścia w marskość lub serowacenie. Zapalenie na tle gośćcowym to przeważnie krótko (do tygodnia) i kończy się zwykle wyzdrowieniem. Niekiedy choroba jest poprzedzona o 8-10 dni przez zapalenie stawów. Leczenie w przybrzeżnym zapaleniu płuc polega przede wszystkim na zachowaniu bezwzględnego spokoju i dobrym odżywianiu. Stosuje się nadto leczenie odciągające. W zapaleniu pochodzenia gośćcowego uciekamy się do przetworów salicylowych. Równoczesna gruźlica opłucnej i płuca (Tuberculose demblee pleuro-pulmonaire). Określenie i anatomia patologiczna. Mianem tuberulose dembLee pleuro-puimonaire nazwał Bernard gruźlicze zapalenie opłucnej przebiegające od samego początku ze zmianami gruźliczymi w płucu. Wyodrębnienie tej postaci jest uzasadnione odmiennym jej przebiegiem, odmiennym rokowaniem i leczeniem. Od zapalenia przybrzeżnego płuc różni się tym, że zmiany gruźlicze w płucu, które mogą być różnego rodzaju, nie są w niej usadowione w warstwie podopłucnej płuca. Objawy. Początek równoczesnej gruźlicy opłucnej i płuc może być zdradziecki i objawiać się łatwym nużeniem się, postępującym chudnięciem przy utracie łaknienia, suchym pokaszliwaniem, wieczornymi stanami pod gorączkowym i już w tym okresie stwierdza się badaniem przedmiotowym objawy fizyczne ze strony klatki piersiowej świadczące o zagęszczeniu tkanki płucnej i równoczesnym zapaleniu surowiczo-włóknikowym opłucnej, a w plwocinie, jeżeli chory ją wykrztusza, gdzie niegdzie prątki gruźlicy. Większej liczby prążków zwykle nie bywa, ponieważ zmiany płucne przebiegają przeważnie łagodnie. W przypadkach większego wysięku o udziale płuc można sądzić na podstawie obecności prątków gruźlicy w plwocinie oraz krwioplucia. [patrz też: RTG panoramiczne, ambroksol, usuwanie blizn potrądzikowych ]