Plwociny bywa zazwyczaj malo

Obok szmeru oskrzelowego w okresie wdechu słyszy się trzeszczenia. Nieraz stwierdza się także bek kozi. Plwociny bywa zazwyczaj mało. Jest ona lepka, niekiedy zielonawa, lub śluzowo-ropna, Czasami rdzawa. W zapaleniu na tle gruźlicy w plwocinie można wykryć prątki gruźlicy. Przybrzeżne zapalenie płuc z przewagą zapalenia w opłucnej trwa zwykle kilka dni kończąc się wyzdrowieniem. Natomiast zapalenie z przewagą zmian w płucu, zwłaszcza na tle zakażenia gruźliczego, trwa tygodniami, a nawet miesiącami. Objawy ogólne ustępują zwykle wcześniej niż miejscowe nawet po ustąpieniu gorączki, kaszlu i innych dolegliwości objawy fizyczne w miejscu zapalenia mogą trwać jeszcze przez wiele miesięcy. Sprawa może ostatecznie cofnąć się, częściej przechodzi w serowate zapalenie płuc płatowe lub odoskrzelowe, może wieść do powstania zrostów, a na ich tle do otorbienia wysięku. Zapalenie płuc przybrzeżne pochodzenia nie gruźliczego może kończyć si zejściem w marskość płuca, ale też i wyzdrowieniem. Rozpoznanie przybrzeżnego zapalenia płuc opiera się na stwierdzeniu równoczesnego zapalenia opłucnej i powierzchownej warstwy płuca najczęściej w toku choroby zakaźnej, zwłaszcza gruźlicy. Za tłem gruźliczym prócz obarczenia dziedzicznego i obecności prątków gruźlicy w plwocinie przemawiają także objawy toksyczne, jak brak łaknienia, zaburzenia trawienia (biegunki i in.), poty nocne, wzmożona pobudliwość serca, stale przyśpieszone tętno, niskie ciśnienie tętnicze i in. [hasła pokrewne: zdjecie panoramiczne zebow, zespół dravet, laboratorium mikrobiologiczne ]

Powiązane tematy z artykułem: laboratorium mikrobiologiczne zdjecie panoramiczne zebow zespół dravet