Nietolerancja glutenu

W artykule przeglądowym dotyczącym celiakii Green and Cellier (wydanie z 25 października) stwierdzili, że nieprzy- jemność dietetyczna jest najczęstszą przyczyną niereagującej choroby trzewnej. Kilka zaburzeń psychicznych – w szczególności depresja – jest związanych z celiakią.2-4 Poprzednie badania wykazały, że depresja jest jedną z przyczyn nieprzestrzegania leczenia u pacjentów z chorobami przewlekłymi5. Ponieważ depresja występuje często u pacjentów z celiakią. Choroba zarówno przed rozpoznaniem, jak i po diecie bezglutenowej jest zalecana, 3 nieprzestrzeganie diety bezglutenowej może być częściowo spowodowane objawami depresyjnymi. W związku z tym wykazaliśmy, że doradztwo w zakresie udzielania wsparcia psychologicznego może poprawić przestrzeganie diety bezglutenowej i zmniejszyć depresję u pacjentów z celiakią.6
Dieta bezglutenowa jest najważniejszym lekiem na celiakię. W związku z tym pomocne może być ustalenie, czy depresja występuje u tych pacjentów, zarówno podczas diagnozy, jak i podczas obserwacji. Identyfikacja depresji u tych pacjentów i późniejsza terapia w celu zapewnienia wsparcia psychologicznego może zwiększyć przestrzeganie diety bezglutenowej i zmniejszyć komplikacje oraz możliwe powiązane ukryte koszty.6
Cristina D Angelo, MD
Antonio Mirijello, MD
Giovanni Addolorato, MD
Katolicki Uniwersytet Rzymski, 00168 Rzym, Włochy
6 Referencje1. Zielony PHR, Cellier C. Celiakia. N Engl J Med 2007; 357: 1731-1743
Full Text Web of Science Medline
2. Addolorato G, Stefanini GF, Capristo E, Caputo F, Gasbarrini A, Gasbarrini G. Lęk i depresja u dorosłych nieleczonych pacjentów z celiakią oraz u pacjentów z chorobą zapalną jelit: cecha osobowości lub choroba reaktywna. Hepatogastroenterology 1996; 43: 1513-1517
Web of Science Medline
3. Addolorato G, Capristo E, Ghittoni G, i in. Lęk, ale nie depresja zmniejsza się u pacjentów z celiakią po rocznej diecie bezglutenowej: badanie podłużne. Scand J Gastroenterol 2001; 36: 502-506
Crossref Web of Science Medline
4. Ludvigsson JF, Reutfors J, Osby U, Ekbom A, Montgomery SM. Celiakia i ryzyko zaburzeń nastroju – ogólne badanie kohortowe populacyjne. J Affect Disord 2007; 99: 117-126
Crossref Web of Science Medline
5. DiMatteo MR, Lepper HS, Croghan TW. Depresja jest czynnikiem ryzyka nieprzestrzegania zasad leczenia: metaanaliza skutków lęku i depresji w zakresie przestrzegania zaleceń przez pacjenta. Arch Intern Med 2000; 160: 2101-2107
Crossref Web of Science Medline
6. Addolorato G, De Lorenzi G, Abenavoli L, Leggio L, Capristo E, Gasbarrini G. Psychologiczne doradztwo wspierające poprawia przestrzeganie diety bezglutenowej u pacjentów z celiakią z zaburzeniami afektywnymi. Aliment Pharmacol Ther 2004; 20: 777-782
Crossref Web of Science Medline
Green and Cellier nie omawiają odpowiednio choroby wątroby jako bezpośredniej konsekwencji celiakii. Pacjenci z niewyjaśnionymi nieprawidłowościami w wynikach testów czynności wątroby lub pozornej choroby wątroby samodzielnie lub w połączeniu z innymi stanami powinni być poddani badaniu przesiewowemu na celiakię. Skuteczne wyłączenie glutenu z diety może normalizować wyniki testów czynności wątroby, a nawet może ratować życie1
Douglas M Levin, MD
Ohio State University, Columbus, OH 43210
com
Odniesienie1. Kaukinen K, Halme L, Collin P, i in. Celiakia u pacjentów z ciężką chorobą wątroby: dieta bezglutenowa może odwracać niewydolność wątroby. Gastroenterology 2002; 122: 881-888
Crossref Web of Science Medline
W artykule przeglądowym Green and Cellier nie omawiają dwóch ważnych kwestii. Po pierwsze, wykazano, że upośledzona dystrybucja śródnabłonkowych komórek NK prowadzi do trwałej utraty tolerancji na gliadynę1 oraz że niedobór komórek NK pozwala na rozwój celiakii poprzez utratę normalnej regulacji w dół w tkance limfatycznej związanej z jelitami. przez gluten.2 Zatem wszystkie próby zrozumienia patofizjologicznego procesu tej choroby są niekompletne bez uwzględnienia istotnej roli naturalnych komórek zabójczych.
Rysunek 1. Rysunek 1. Algorytm do diagnozowania Celiakii. Miana wszystkich przeciwciał IgA powinny być prawidłowe dla wieku pacjenta; jeśli całkowity poziom przeciwciał IgA jest niski, należy przetestować przeciwciała IgG z transglutaminazy tkankowej (TTG). Jeśli test na przeciwciała IgG TTG jest pozytywny, należy wykonać biopsję. Jeśli obecne są tylko przeciwciała gliadyny IgG, niewiele jest dowodów na celiakię. Należy obserwować pacjenta, a testy należy powtórzyć przed wykonaniem biopsji. Reasumacja kliniczna po przestrzeganiu diety bez gliadyny jest dodatkowym dowodem na celiakię.
Po drugie, 99,8% pacjentów, którzy są dodatni dla wszystkich przebadanych przeciwciał (transglutaminazy IgA, przeciwciała IgA i przeciwciał IgA i IgG gliadyny) ma nieprawidłową (Marsh typ 3a, 3b lub 3c) błonę śluzową jelita.3,4 Ta konstelacja ma wysoką dodatnia wartość predykcyjna i, moim zdaniem, znosi konieczność wykonywania biopsji jelita cienkiego. Testowanie pod kątem obecności przeciwciał IgG, a zwłaszcza IgA gliadyny, zwiększa znaczenie diagnostyczne testów na transglutaminazę tkankową IgA i przeciwciała śródmięśniowe. Wykonanie rutynowych testów serologicznych (ocena tylko przeciwciał IgA skierowanych przeciw endomysowi i tkanek transglutaminazy), zgodnie z sugestią autorów, spowodowałoby konieczność poddania biopsji większej liczby pacjentów. W przeciwieństwie do tego, jeśli zastosuje się je prawidłowo, rozszerzone badania serologiczne mogą zmniejszyć częstość interwencji endoskopowych (ryc. 1) i poprawić jakość życia pacjentów.
Faruk Hadziselimovic, MD
Annamarie Bürgin-Wolff, Ph.D.
Instytut Diagnozy Celiakii, 4410 Liestal, Szwajcaria
4 Referencje1. Hadziselimovic F, Emmons R, Schaub U, Signer E, Burgin-Wolff A, Krsktic R. Występowanie dużych granularnych limfocytów i naturalnych komórek NK w nabłonku jelit odróżnia dwie różne choroby trzewne. Gut 1992; 33: 767-772