Najczesciej ropniak oplucny posokowaty dolacza sie do zgorzeli pluc

Najczęściej ropniak opłucny posokowaty dołącza się do zgorzeli płuc, do gnilnego zapalenia oskrzeli lub do rozszerzenia oskrzeli z gnilnym rozkładem wydzieliny albo powstaje wskutek szerzenia się sprawy gnilnej z sąsiednich narządów (rozpadający się rak przełyku, ropień pod przeponowy, przebicie do opłucnej wrzodu trawiennego żołądka i in.). Uszkodzenie klatki piersiowej może także prowadzić do posokowatego zapalenia opłucnej. Natomiast w gruźlicy płuc zapalenie posokowate opłucnej bywa rzadko. Objawy. Prócz objawów fizycznych wysięku opłucnego, bardzo często otorbionego i objawów choroby podstawowej uderza szybki upadek sił chorego oraz znaczne osłabienie czynności serca, pomimo że gorączka może być niewysoka, a niekiedy może jej nie być wcale. Czasami zarazki chorobotwórcze rozkładają wysięk wytwarzając gazy, wtedy może powstać obraz kliniczny ropniaka opłucnego z odmą. Wysięk posokowaty jest to cuchnąca, mętna, płynna ropa bru natno żółtej lub czerwonobrunatnej barwy. Drobnowidowo stwierdza się w nim ciałka ropne, miazgę rozpadową bakterie, zwłaszcza gnilne, kryształy kwasu margarynowego i inne składniki. Rozpoznanie zapalenia opłucnej posokowatego opiera się na stwierdzeniu wysiękowego zapalenia opłucnej, tła, na którym powstaje choroba i cuchnienia wysięku. Rokowanie w zapaleniu posokowatym opłucnej zależy od choroby podstawowej, sił chorego i stanu narządu krążenia. Leczenie w zapaleniu posokowatym opłucnej powinno się rozpoczynać jak najwcześniej. Prócz leczenia choroby podstawowej postępowanie lecznicze jest takie samo jak w leczeniu ropniaków opłucnych. Krwotoczne zapalenie opłucnej (Pleuritis exsudatioa haemorrhagica) Przyczyny. Zapalenie opłucnej wysiękowe krwotoczne powstaje przeważnie na tle gruźliczym lub nowotworowym, nadto zdarza się w skazie krwotocznej, w awitaminozie i w przypadkach zawału płuc. [podobne: RTG panoramiczne, dentysta bielsko, dentysta bielsko biała ]