Lenalidomid, Bortezomib i Deksametazon z przeszczepem szpiczaka ad 6

Przeżycie wolne od progresji było dłuższe u pacjentów, u których nie wykryto minimalnej choroby resztkowej, niż u tych, u których wykryto minimalną chorobę resztkową (skorygowany współczynnik ryzyka progresji lub śmierci choroby, 0,30, P <0,001) (ryc. S2A i S3 w Dodatek dodatkowy). Mediana czasu do wystąpienia progresji wynosiła 36 miesięcy w grupie leczonej RVD w porównaniu do 50 miesięcy w grupie transplantacyjnej (skorygowany współczynnik ryzyka progresji choroby lub zgonu z powodu szpiczaka, 0,62, p <0,001). Całkowite przeżycie po 4 latach nie różniło się istotnie między obiema grupami; odsetek ten wynosił 82% w grupie leczonej RVD i 81% w grupie transplantacyjnej (skorygowany współczynnik ryzyka dla zgonu, 1,16, 95% CI, 0,80 do 1,68, P = 0,87) (Figura 1B). Mediana przeżycia nie została osiągnięta w żadnej z grup. Całkowity czas przeżycia był dłuższy u pacjentów, u których nie wykryto minimalnej choroby resztkowej, niż u tych, u których wykryto minimalną chorobę resztkową (skorygowany współczynnik ryzyka zgonu, 0,34; P <0,001) (ryc. S2B w dodatkowym dodatku).
Terapia ratunkowa
W grupie leczonej RVD, postęp choroby zgłaszano u 207 pacjentów, a 172 pacjentów z objawami otrzymywało terapię drugiego rzutu. W drugiej linii zastosowano przeszczepienie uszkodzone u 136 z 172 pacjentów (79%). Nie przeprowadzono transplantacji u pozostałych 36 pacjentów, głównie z powodu refrakcji choroby. W grupie transplantacyjnej 149 pacjentów miało progresję choroby, a 123 pacjentów z objawami otrzymywało leczenie drugiego rzutu. Spośród 123 pacjentów leczonych z powodu progresji choroby 21 (17%) przeszło drugą transplantację w momencie progresji. (Dalsze szczegóły dotyczące terapii drugiego rzutu znajdują się w tabeli S2 w dodatkowym dodatku).
Zdarzenia niepożądane
Tabela 3. Tabela 3. Zdarzenia 3 i 4 stopnia, które wystąpiły u co najmniej 2% pacjentów. Najczęściej występujące zdarzenia niepożądane 3. lub 4. stopnia wymieniono w Tabeli 3. W grupie leczonej wyłącznie RVD leczenie przerwano u 32 pacjentów (9%) z powodu zdarzeń niepożądanych i dwóch zgonów związanych z leczeniem. W grupie transplantacyjnej leczenie przerwano u 39 pacjentów (11%) z powodu działań niepożądanych i wystąpiło sześć zgonów związanych z leczeniem. Zdarzenia niepożądane stopnia 3 lub 4, które były znacznie częstsze w grupie transplantacyjnej niż w grupie z RVD, to zaburzenia krwi i układu limfatycznego (95% w porównaniu z 64%, P <0,001), zaburzenia żołądkowo-jelitowe (28% w porównaniu z 7 %, P <0,001) i infekcje (20% vs. 9%, P <0,001).
Drugie pierwotne nowotwory
Częstość występowania drugiego pierwotnego raka nie różniła się istotnie między dwiema grupami leczenia (tabela S3 w dodatku uzupełniającym). Częstość inwazyjnych wtórnych nowotworów wynosiła 1,1 na 100 pacjento-lat w grupie z RVD i 1,5 na 100 pacjento-lat w grupie transplantacyjnej (P = 0,37). Zaktualizowana analiza przeprowadzona we wrześniu 2016 r. (Tabela S4 w dodatku uzupełniającym) nie wykazała istotnej różnicy między częstością występowania inwazyjnych drugich nowotworów pierwotnych (P = 0,36). Wystąpiło pięć przypadków ostrej białaczki szpikowej: w grupie leczonej RVD i 4 w grupie transplantacyjnej (P = 0,21).
Dyskusja
Przed wprowadzeniem leków immunomodulujących i inhibitorów proteasomu, w kilku randomizowanych badaniach wykazano, że chemioterapia wysokodawkowa plus autologiczny przeszczep komórek macierzystych była lepsza niż konwencjonalna chemioterapia w leczeniu szpiczaka mnogiego.1,2 W fazie konsolidacji naszej próby porównaliśmy chemioterapia wysokodawkowa plus przeszczepienie za pomocą terapii RVD, która składa się z kombinacji nowych leków, w tym lenalidomidu i bortezomibu
[hasła pokrewne: implanty stomatologiczne warszawa, gabinet stomatologiczny Warszawa, pokrowce antyroztoczowe ]

Powiązane tematy z artykułem: gabinet stomatologiczny Warszawa implanty stomatologiczne warszawa pokrowce antyroztoczowe