Aropatia Sarkoidalna

43-letnia kobieta miała ból, obrzęk i sztywność rąk i stóp; zgłosiła, że ma objawy przez ostatnie 5 lat. Rozpoznano możliwe reumatoidalne zapalenie stawów i leczono je niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi i prednizonem. Sarykoidoza płuc została zdiagnozowana 14 lat wcześniej. Podczas badania pacjent miał zapalenie palców drugiego i trzeciego palca prawej dłoni i piątego palca lewej ręki. Drugi i czwarty palec obu stóp był spuchnięty. Szybkość sedymentacji erytrocytów i poziom enzymu konwertującego angiotensynę były podwyższone. Wyniki testu na obecność czynnika reumatoidalnego i anty-cyklicznego cytrulinowanego peptydu były negatywne. Radiogramy rąk i stóp wykazały kilka ograniczonych, korynticznych zmian kostnych, które były zgodne z ziarniniakiem sarkoidalnym. Widoczne były również torbielowate obszary z nasilonymi promieniami, a także rozległe nadżerki kości z patologicznymi złamaniami. Manifestacja sarkoidozy z udziałem kości i stawów może wystąpić wcześnie lub późno w przebiegu choroby, i podobnie jak w tym przypadku, obraz kliniczny może wyglądać podobnie do reumatoidalnego zapalenia stawów. Ten pacjent otrzymał leczenie kortykosteroidami. 43-letnia kobieta miała ból, obrzęk i sztywność rąk i stóp; zgłosiła, że ma objawy przez ostatnie 5 lat. Rozpoznano możliwe reumatoidalne zapalenie stawów i leczono je niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi i prednizonem. Sarykoidoza płuc została zdiagnozowana 14 lat wcześniej. Podczas badania pacjent miał zapalenie palców drugiego i trzeciego palca prawej dłoni i piątego palca lewej ręki. Drugi i czwarty palec obu stóp był spuchnięty. Szybkość sedymentacji erytrocytów i poziom enzymu konwertującego angiotensynę były podwyższone. Wyniki testu na obecność czynnika reumatoidalnego i anty-cyklicznego cytrulinowanego peptydu były negatywne. Radiogramy rąk i stóp wykazały kilka ograniczonych, korynticznych zmian kostnych, które były zgodne z ziarniniakiem sarkoidalnym. Widoczne były również torbielowate obszary z nasilonymi promieniami, a także rozległe nadżerki kości z patologicznymi złamaniami. Manifestacja sarkoidozy z udziałem kości i stawów może wystąpić wcześnie lub późno w przebiegu choroby, i podobnie jak w tym przypadku, obraz kliniczny może wyglądać podobnie do reumatoidalnego zapalenia stawów. Ten pacjent otrzymał leczenie kortykosteroidami.

[więcej w: stomatologia katowice, leczenie kanałowe, Stomatolog Kraków ]